(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5BR624D');

CRM Project Management

CRM Project

Je overweegt een CRM-platform aan te schaffen want je klantendata is onvolledig, te oud of zit verspreid in verschillende databases die meestal niet met elkaar communiceren. Je wil een nieuwe, betere CRM want de bestaande werkt niet of niemand gebruikt het. Een nieuw CRM-platform kies je best niet zomaar. Er zijn er wel honderden en allemaal beloven ze wonderen te doen voor én je verkoop én je klanten. Als ervaren CRM projectmanagers kunnen we je begeleiden bij één of meerdere fases van het CRM traject zodat je de juiste business requirements capteert, het juiste CRM platform selecteert (ook in functie van je andere platformen en de integratie hiermee), de juiste implementatie partner en indien nodig fungeren we ook als part-time of fulltime projectmanager om alles in goede banen te leiden.

Meer info over onze CRM projectmanagement aanpak →

Een goeie voorbereiding is het halve werk

Hoe begin je nu aan zo’n CRM-project? We zetten enkele tips op een rijtje

Begin met algemene vragen over het probleem dat u moet oplossen.

  • Wat wil je met CRM doen of bereiken?
  • Waar zitten je gegevens nu?
  • Wat is het grootste pijnpunt in het huidige proces? Hoe gaat CRM dit oplossen?
  • Wat is de verwachte impact op het bedrijf? Op de klant?
  • Welke teams of afdelingen zullen de CRM gebruiken?
  • Wat is de impact als je geen oplossing implementeert?

Hoe ziet je verkoopproces er daarna uit? Hoe kan een CRM helpen?

  • Waar zijn de grootste inefficiënties binnen het proces?
  • Hoe zou je deze inefficiënties aanpakken met een CRM?
  • Hoe neem je contact op met je klanten? Hoe nemen zij contact met jou op?
  • Welke klantgegevens zijn het belangrijkst voor verkoop en de dienst na-verkoop?
  • Heb je de volledige ‘customer journey’ in kaart gebracht? Wat houdt die in?
  • Hoe meet je verkoopprestaties?
  • Welke aspecten van het verkoopproces kunnen worden geautomatiseerd?

Marketing beïnvloedt de verkoop. Kan je CRM-informatie uit je marketing halen?

  • Welke marketing doe je?
  • Heb je een marketingstrategie?
  • Wanneer worden leads doorgegeven van marketing naar verkoop?
  • Welke informatie is nodig om marketing te ondersteunen?
  • Hoe meet je prestaties?
  • Welke aspecten van marketing kunnen worden geautomatiseerd?

Hoe efficiënt is je klantenservice? Kan het helpen om alle informatie op één plek te hebben?

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van je huidige proces?
  • Hoe worden problemen geregistreerd?
  • Hoe worden problemen opgelost?
  • Hoe meet je prestaties?
  • Welke aspecten van de klantenservice kunnen worden geautomatiseerd?

> 50% van de CRM-implementaties voldoet niet aan de verwachtingen van het management en vaak ook niet aan de behoeftes van de gebruikers… . Een goeie analyse, een goeie voorbereiding en gedegen projectmanagement zijn vaak de echte succesfactoren van een goeie CRM-implementatie.

Voorkom mislukte een CRM-implementatie: Neem contact met Serge, de CRM Projectleider bij Marketing & More Belgium.

Klik hier voor een babbel →