SEO, Voice-Search & Schema.org: nieuwe technische skill voor de web copywriter?

SEO, Voice-Search & Schema.org: nieuwe technische skill voor de web copywriter?

Jouw verhalen laten naar boven komen wanneer mensen naar informatie binnen je domeinen zoeken. Dat is in essentie zowat wat SEO als doel heeft. Vroeger kon je nog zeggen dat het om de positie in de Google Serps ging. Maar vandaag zijn de “zoektools” die mensen hebben aardig wat verder ontwikkeld. Denken we maar aan zoekopdrachten via Natural Language Processing of voice-search zoals Siri, Google Now, Microsoft Cortana of Amazon Echo. Of aan chatbots die zoeken naar aanleiding van jouw vraag. SEO is dus stilaan uitgegroeid tot een groter fenomeen dan zoekmachines. De technologische basis die daarbij mee aan de grondslag ligt moet gezocht worden in semantic web tech en schema.org mark-up. Wil je als copywriter met je content ook gevonden worden via andere kanalen dan de traditionele zoekmachines, dan is schema.org toch wel een skill die je best bijkomend op je hemd spelt. Lees waarom.

Wat is SEO? 

SEO is in essentie het begrijpen van hoe zoekmachines werken en het begrijpen van hoe mensen zoeken. Het is net door die interactie te vatten, dat je in staat bent resultaten te boeken met SEO. Vroeger werkten zoekmachines nog heel eenvoudig. Vroeger – pakweg in 2007 toen ik begon – was SEO dus ook nog heel eenvoudig.

Je deed onderzoek naar trefwoorden die mensen relevant vonden en die op jouw business sloegen. Vervolgens maakte je webpagina’s op om goede posities te behalen rond deze trefwoorden. Je zorgde dat technisch alles indexeerbaar was en zette de trefwoorden op de pagina op strategische plaatsen voor de Google-spider. Dat was gemakkelijk. Er was niet zoveel content op het internet. En er was zeker al niet zoveel aandacht voor SEO. Dat is vandaag wel wat anders. Maar gelukkig zijn er opportuniteiten in dit domein waar vele SEO’ers nog niets eens van wakker liggen. Nochtans is het spel stevig anders geworden.

Waarom voice search, NLP & conversational interfaces het SEO spel veranderen? 

Google Now Voice SearchAnyway, als de zoekmachines veranderen, dan verandert het spel van SEO. Het spel “gevonden worden”. Google is als zoekmachine gewijzigd daar het nu op Google zelf zoveel mogelijk informatie toont. En geen links naar informatie. Maar er is natuurlijk meer aan de hand. Met de groei naar een mobile-first-world zijn andere zoekmethodieken aan belang aan het winnen. Wil je je content daar ook zien verschijnen? Dan is voice-search, NLP, conversational interfaces en semantic markup wellicht iets waar je meer wil over weten.

Wat is Voice-Search, Natural Language Processing & conversational interfaces? 

Je kent ze wellicht intussen ook al, de personal assistants van op je smartphone. Bij Apple en zijn iPhones is dat Siri, bij Google is dat Google Now. Wat die persoonlijke assistenten doen is jou helpen met informatie voorschotelen bij een bepaalde zoekopdracht. Die zoekopdracht heb je gewoon ingesproken tegen je telefoon. Siri heeft je vraag met NLP technologie geanalyseerd en zo je vraag begrepen. Het geeft vervolgens het juiste antwoord. Indrukwekkend. Zonder semantiek, semantic web tech en schema.org had Siri je nooit begrepen.

Poncho chatbotWat je verder ook wel al kent zijn zogenaamde chatbots. Deze bots zijn ook veelal op NLP tech gebaseerd en doen in wezen hetzelfde als een voice assistant. Ze analyseren je getypte vraag en geven een antwoord. Dit in een stijl die helemaal “naturel” lijkt. Het is precies een conversatie tussen jezelf en een slimme bot. Wanneer dit alles zich in pakweg Facebook Messenger afspeelt, dan zit je met een bot in een conversational interface. Hoe zorg je er voor dat jouw content ook door Siri en chatbots voorgeschoteld geraakt? En hoe antwoorden die chatbots toch zo “menselijk”? Juist, menselijke copywriters hebben ze initieel gevoed.

Hoe jij je SEO dus best aanpast? 

Een ding staat vast. Gevonden worden op het internet is minder evident dan voorheen. Maar het biedt natuurlijk wel kansen om op die nieuwe voice en bot zoekmanieren wel uit te springen met je content. SEO is dus niet langer een pure Google Serps game.

Om je SEO op orde te stellen voor deze nieuwe zoekwereld is het van belang alle informatie “ontvangbaar” te maken voor digital assistants. Dat doe je door schema.org rich snippets aan je content op de pagina’s toe te voegen.

Schema.org, Rich snippets
richs snippets on Google

Rich snippets, of structured data, geven extra waarde aan je zoekresultaten pagina. Bovenop de klassieke meta informatie (title, description) kan je nu ook rich snippets toevoegen aan adressen, reviews, telefoonnummers, …

Rich snippets geven Siri en andere NLP-gebaseerde technologie de mogelijkheid om je content op te nemen. Zorg dat je deze boot niet mist.

Voice Search toont ook het steeds groter wordende belang van het snappen van de “waarom” achter zoekopdrachten. Maar opnieuw: dit bewijst dat het trefwoord-gedoe in het SEO-spel eindelijk bijna helemaal op zijn einde loopt. In plaats van trefwoord-rijke content te maken zal het nu zaken zijn de klant centraal te stellen en waardevolle content te maken. En deze perfect te ontsluiten met semantic zodat alle nieuwe zoekmethoden deze content kunnen ontsluiten. Door zo te werken zal je overigens ook meteen weer goed scoren in de klassieke zoekmachine. Waar wacht je nog op?

SEO is dus niet dood. Je zal altijd willen gevonden worden.
Dat het spel anders gespeeld wordt, dat staat vast. 

Leer schrijven voor mens én machine op onze opleiding. 
Online copywriting spoedcursus - Webinar


PS: je moet natuurlijk ons niet geloven. Maar je kan misschien wel Steven Van Belleghem geloven als hij het over “the future of search” heeft in zijn YouTube video. Het belang van zoeken binnen een customer journey blijft cruciaal. 

By | 2018-04-18T10:14:44+00:00 07 - 11 - 2016|Categories: semantic web, SEO|Tags: , , , , , , , |

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.