Semantische technologie: het lelijke jonge eendje dat uitgroeit tot zwaan van SEO, marketing automation & artificiële intelligentie.

Semantische technologie: het lelijke jonge eendje dat uitgroeit tot zwaan van SEO, marketing automation & artificiële intelligentie.

Heb jij ’t ook al in ’t snotje? Google schotelt niet langer links naar informatie voor. Google schotelt informatie voor. Op Google zelf. Mensen hoeven dus niet langer door te klikken. Dat heeft nogal een impact op zoekgedrag en dus de marketeer zijn SEO inspanningen. Google kan dit dankzij semantische technologie, met name semantic markup met schema.org. Die semantische technologie lijkt wel het lelijke jonge eendje dat stilaan uitgroeit tot een mooie grote zwaan in het SEO-domein. Maar niet in alleen daar. Wat had jij gedacht van marketing automation en artificial intelligence? 

De semantische technologie die een marketeer vandaag moet kennen? Schema.org

Je kunt Google in feite zien als een set formules en algoritmes die enerzijds jouw zoekvraag en anderzijds het web zo goed mogelijk proberen te begrijpen, met als doel een zo relevant mogelijk antwoord te geven op je zoekvraag. Met schema.org-gegevensopmaak help je Google in het begrijpen wat er zich nu eigenlijk op jouw webpagina’s bevindt. – Danny Oosterveen, Marketingfacts.nl

Een technisch hulpmiddel om zoekmachines content op je website beter te leren begrijpen dus. Of technischer: het toepassen van gegevensopmaak voor het structureren van data. Deze extra opmaak is voornamelijk zichtbaar aan de achterkant van je website en is niet zichtbaar voor gebruikers. Het toevoegen van extra informatie via HTML-gegevensopmaak is echer niet nieuw. Zo zal elke web copywriter wel altijd al de nodige aandacht besteed hebben aan zijn meta-data. Voor het gemak kunnen we stellen dat schema.org dit meta-gedeelte op steroïden is.

Schema.org is het nieuwe meta-gedeelte voor de SEO-copywriter. Meer zelfs, het is meta op steroïden. De nodige kennis daarvan meegeven in je copy is een stevige streep voor.

De verschillende vormen van gegevensopmaak zijn gestandardiseerd in schema.org, een initiatief van de vier grote zoekmachines Yahoo!, Bing, Yandex en Google. Zo slaag je er in om van elk individueel element op je website mee te geven wat het concreet is. Voor een beter begrip. En voor de SEO’ers: voor opname in de serp.

Wil je snel je bedrijfsgegevens zien op de Google pagina zelf? Bekijk eens Google MyBusiness and let the magic happen. 

googleserp

Semantics relevantie gaat ver voorbij SEO. Ook Marketing Automation en Artificial intelligence rekenen op semantiek. 

Met semantische technologie krijg je een naadloze ervaring over diverse media en dragers heen. Een frictieloze klantervaring is. Een manier om relevant omni-channel communicatie te realiseren. Een customer journey situatieschets is hier misschien de beste aanpak om de zaak te verduidelijken.

Stel. Je boekt een reis online. Een vlieger, een hotel. Je krijgt vervolgens netjes opgemaakte automatische e-mails. Het ziet er overal goed uit: op je laptop, op je mobiel, je smartwatch – wie weet. En als kers op de taart staat de vlucht automatisch in je Google agenda. Daarnaast tref je ook een pin aan waar je hotel of appartement zich bevindt bij het openen van je Google Maps app. Handig. ’t Zal wel zijn.

Semantics. Cruciaal in marketing automation en customer experience. We hebben daar het laatste dus nog niet van gezien. Denk maar aan hoe chatbots bijvoorbeeld customer service zullen ondersteunen. En dat het inmiddels volop bezig is, dat getuigt het feit dat Bank of Scotland reeds een dergelijke chatbot lanceerde. En weet je? Chatbots en semantic, dat zijn twee handen op één buik. Het is door die semantische technologie dat mens en machine zo vlotjes, bijna organisch, met elkaar communiceren.

Nog niet geheel overtuigd van de kracht van deze technolgie? Kijk dan maar eens wat IBM Watson met semantiek doet: artificiële intelligentie.

IBM Watson: Artificiële intelligentie gedreven door Semantiek. 

IBM Watson is de eerste computer die het spelletje Jeopardy wist te winnen. Intussen is de software natuurlijk tot veel meer in staat. Maar hoe deed die machine dat? Juist, semantiek. Onderstaand filmpje toont hoe semantiek IBM Watson aandrijft.

Laat het ons hierbij houden voor artificiële intelligentie. Wat er allemaal mogelijk is met cognitive computing engines als IBM Watson en hoe dat het marketingvak kan vereenvoudigen is misschien voer voor een volgende blog.

En ook mensentaal draait op semantiek. 

Het klinkt misschien inderdaad wat vreemd, maar je zag ook in het filmpje van IBM dat semantic technology zich baseert op de manier waarop het menselijke brein werkt. Meer zelfs: zowel menselijke taal als computertaal rekenen op semantiek. Laat dat nu net de twee spilfiguren zijn waar een web copywriter mee moet rekening houden. Zeker voor een copywriter in een geautomatiseerde, artificieel intelligente wereld.

Leer schrijven voor mens én machine op onze opleiding. 


Online copywriting spoedcursus - Webinar




By | 2018-04-18T10:14:42+00:00 01 - 12 - 2016|Categories: artificial intelligence, marketing automation, semantic web, SEO, web development|Tags: , |

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.