Heb je een zakelijke blog? Dit is waarom je ECHT een strategie nodig hebt

Heb je een zakelijke blog? Dit is waarom je ECHT een strategie nodig hebt

Veel marketeers en bedrijven stellen niet echt een gedetailleerde strategie op om hun blogdoelstellingen te schetsen en dat is jammer.

Contentmarketing staat bekend als een van de meest effectieve vormen van zakelijke promotie en van alle contentmarketingtactieken is bloggen misschien wel de best presterende en meest kosteneffectieve tactiek.

Dus waarom niet gewoon … beginnen met bloggen? Waarom heb je een echte blogstrategie nodig voordat je begint? Wel, lees verder en je zult het ontdekken.

Wat is een blogstrategie?

Er zijn verschillende belangrijke aspecten aan een blogstrategie.

De eerste stap, zoals bij elke marketingstrategie, is het begrijpen en vaststellen van je blogdoelen. Je stelt duidelijke doelen voor jezelf, zodat elke stap die je neemt om dit te volgen speciaal is ontworpen om je te helpen deze doelen te bereiken.

Zodra je deze doelen hebt vastgesteld, is de grote vraag: hoe meet je ze? Hoe weet je dat je een bepaald doel hebt bereikt? Of simpel gezegd, je moet weten wat je KPI’s zijn – je essentiële prestatie-indicatoren.

Bloggen vergt ook veel onderzoek, vooral als je het gaat gebruiken om je bedrijf te promoten. Je moet weten voor wie je schrijft, wie je doelgroep is en waar ze over willen lezen – dat wil zeggen, als je wilt dat ze vaste lezers van je blog worden.

Natuurlijk is het creëren van een blogstrategie iets complexer dan deze verkorte versie.

Je moet weten wat je wilt bereiken

In theorie is de reden waarom bedrijven bloggen, dat ze betere resultaten, meer webverkeer en meer leads willen.

Dat is echter veel te algemeen. Als je echt het meeste wilt halen uit elk stukje inhoud dat je publiceert, moet je veel duidelijker zijn over wat je wilt bereiken.

Dat komt omdat wanneer je precies weet wat je wilt bereiken – of het nu meer webverkeer is, betere SEO, meer leads, enzovoort – je je inhoud en je hele strategie kunt ontwikkelen rond het bereiken van die exacte doelen.

Wil je bijvoorbeeld de domeinautoriteit van je website binnen een jaar verbeteren? Dan zal je waarschijnlijk meer content moeten schrijven die ook op lange termijn relevant blijft voor jouw doelgroepen.

Wil je je verkeer in de komende 6 maanden met 30% verhogen? Post vervolgens meer interactieve inhoud, meer handleidingen en meer lijstjesartikels.

Doelstellingen zijn ook belangrijk, ze helpen je bij het vaststellen van je KPI’s – die je later kunt gebruiken om je blogstrategie te optimaliseren voor betere resultaten.

Omdat je niet weet wat werkt en wat niet werkt

Je kan aannemen dat je weet waar je publiek over wil lezen. Of misschien denk je dat alleen al omdat je van een bepaald soort blogpost houdt dat betekent dat je publiek dat ook zal doen. Maar dat is niet altijd het geval en het is belangrijk om te onthouden dat je niet voor jezelf schrijft, maar voor je publiek.

Eén van de essentiële aspecten van het maken van een blogstrategie is onderzoek: onderzoek naar je publiek en wie zij precies zijn (leeftijd, geslacht, locatie, interesses, behoeften, beroepen enzovoort) en onderzoek naar de inhoud die wordt gedeeld in jouw niche.

Welke soorten artikelen krijgen de meeste aandelen?

Welk type inhoud publiceren je concurrenten op hun blog?

Wat zijn de zoekwoorden die je publiek opzoekt in zoekmachines?

Aan welke contentformaten geeft jouw doelgroep de voorkeur?

Deze – en vele andere – zijn zeer belangrijke vragen om te beantwoorden, en het kennen van deze antwoorden kan een groot verschil maken voor het succes van je blog en voor het bereiken van jouw doelstellingen en deze zelfs overtreffen.

Leren en verbeteren

Zoals ik eerder al aangaf, zijn het stellen van doelen en KPI’s essentiële elementen van bloggen voor bedrijven. En het gaat niet alleen om het geven van focus, maar ook om het verbeteren van je toekomstige strategieën.

De meeste bloggers, of het nu voor persoonlijke of zakelijke doeleinden is, zullen waarschijnlijk hun webverkeer en sociale media ‘shares’ minutieus nagaan op zoek naar pieken. En ze kunnen er zelfs iets van leren – zoals welk blogbericht veel meer webverkeer heeft gekregen dan gemiddeld en hoe ze dat succes kunnen repliceren. Maar wanneer je vanaf het begin doelstellingen en KPI’s vaststelt, kan je zoveel meer leren.

Of je je doelen hebt behaald of niet, er is één vraag die je moet beantwoorden:

Waarom?

Waarom heb je het doel bereikt? Waarom niet?

Meestal komt het allemaal neer op een paar elementen die ervoor kunnen zorgen dat je je doelen bereikt of niet bereikt:

  • Het inhoudsformaat – misschien houdt je publiek niet van lange blogposts en geeft hij de voorkeur aan video’s, korte berichten en infographics
  • Het onderwerp van je blog – welke onderwerpen resoneerden het best bij je publiek? Welke niet? Gebruik deze kennis om meer aandacht te besteden aan de inhoud die jouw publiek het meest waardevol vindt
  • De promotiestrategie – je blogberichten zijn misschien ontzettend goed, maar zonder een goede promotiestrategie is het moeilijk om fantastische resultaten te behalen. Moet je meer / verschillende kanalen proberen?

Bespaar tijd en geld en wees goed georganiseerd

Ironisch genoeg is de reden waarom velen geen echte blogstrategie opstellen, is dat het een extra inspanning is. Meer werk.

En zeker, het vereist urenlang onderzoek en misschien enkele verhitte discussies met collega’s, maar uiteindelijk zal het creëren van een blogstrategie je gefocust houden op wat belangrijk is en je op die manier tijd en geld besparen op de lange termijn.

Conclusie

Bloggen voor het bedrijfsleven is een must geworden – bijna net zo belangrijk als sociale media marketing. Het is een uiterst effectieve marketingtactiek, maar veel bedrijven nemen niet echt de tijd om het goed in te zetten.

Nochtans is dit is echt een noodzaak – vooral omdat je concurreert met andere soortgelijke blogs  en omdat je hiermee een betere blog kunt bouwen met effectievere inhoud. Kortom: begin met bloggen J.

Serge De Munck

* Heb je hulp nodig om te beginnen met bloggen op de juiste manier? Bel me op 0495/559833 en ik geef je 3 tips.

By | 2018-06-15T15:25:59+00:00 15 - 06 - 2018|Categories: content marketing, data-driven marketing, inbound marketing, SEO|

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.