Waarom wij hebben gekozen voor Zoho CRM.

Als marketing automation powerhouse zochten we al een tijdje naar een een geschikt CRM platform voor onze klanten en dat hebben we gevonden in Zoho. Hierbij een korte beschrijving van onze zoektocht en de reden waarom we voor Zoho gekozen hebben.

Zoho CRM

Ja, in nogal wat marketing automation plaformen zit vandaag een beperkt dan wel een iets uitgebreider CRM luik en verschillende van onze klanten gebruiken die ook. Toch zag ik regelmatig aanvragen van bedrijven voor een volwaardig CRM platform dat meestal ook moest gekoppeld worden aan bedrijfs- en andere applicaties. En daar schoot ik tekort met de marketing automation platformen waarmee we werken. De daar geboden CRM-features & flows waren niet van die aard dat ik kon meedingen tegenover andere volwaardige CRM platformen.

Ik ben dan een zoektocht begonnen naar een modern, gebruiksvriendelijk en betaalbaar CRM platform van een gevestigde speler maar die volop inzet op innovatie. Na mijn online huiswerk te hebben gemaakt (Gartner, Forrester, CIO.com, Capterra, Trustradius, G2 Crowd, …) heb ik gekozen voor Zoho.

Juli 2017 lanceerden ze Zoho One, een suite van zo’n 38 business applicaties waaronder een goeie, zeer uitgebreide en toch heel betaalbare CRM. Een online demo gaf me een eerste indruk en de documentatie en online video’s deden de rest. Net voor de zomer werden we Consulting Partner van Zoho met de volle support van het Europese Partnerteam van Zoho die begin dit jaar ook een Europees hoofdkwartier heeft opgezet in Utrecht.

Zoho One: CRM en meer, veel meer

Met Zoho One willen ze het besturingssysteem zijn voor je bedrijf. Dat is hoe ze het zelf formuleren. Het betekent dat je nu vrijwel elke toepassing die je nodig hebt om een ​​bedrijf te runnen in Zoho One hebt. Ons advies : “Start met Zoho CRM en activeer later andere geïntegreerd Apps met 1 klik en zonder meerkost”.

Zoho One omvat alle 40+ Zoho cloud-gebaseerde applicaties, plus ongeveer een half dozijn native apps en meer dan 40 mobiele apps. Het biedt gecentraliseerde administratieve controle via een beheerderspaneel, waarmee bedrijven applicaties kunnen beheren en beheergroepen en beveiligings- en toegangsrechten kunnen definiëren.

Zoho One Apps

In dit cloud-tijdperk is de prijs van productiviteitstoepassingen erg gedaald. Google biedt bijvoorbeeld G Suite-applicaties voor € 8 per gebruiker per maand. Maar Zoho’s toepassingen omvatten zo goed als het volledige spectrum van verkoop en marketing inclusief CRM, operaties waaronder financiën, werving en HR-software, samenwerking en productiviteit, waaronder een kantoorsuite, e-mail en projectbeheer en IT- en helpdesk-apps. Zoho biedt ook Creator om aangepaste applicaties te bouwen en daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Temeer omdat ze allemaal mooi geïntegreerd zijn.

Zoho boodt, tot de zomer vorig jaar, de verschillende Apps afzonderlijk of in beperkte bundels aan, waaronder CRM Plus, Workplace voor kantoorproductiviteit en Finance Plus. Maar sedert de launch van Zoho One is het de eerste keer dat het al zijn software voor één ‘all-in’ prijs aanbiedt en samenbindt via het nieuwe beheerdersdashboard.

De prijs van Zoho One is eigenlijk minder dan wat Zoho voor sommige van zijn toepassingen en bundels apart in rekening brengt. (Zoho One licentie: 30€/maand/gebruiker, ex BTW en indien jaarlijks betaald. Het kan ook maandelijks worden gefactureerd aan een iets hogers prijs)

Een nieuwe benadering van softwarelicenties

Zoho wil het huidige softwarelicentiemodel voor bedrijven veranderen. Als je tegenwoordig naar bedrijfssoftware kijkt, is het behoorlijk gerantsoeneerd – je moet selecteren aan welke gebruikers je een licentie moet verlenen omdat het extreem duur is. Daardoor beperk je je mogelijkheden en wordt soms de acceptatie van de nieuwe software moeilijk. Zoho wil dat iedereen in het bedrijf aan de slag kan met hun applicaties en dat voor één, lage & vaste prijs per gebruiker. Ongeacht of je 5, 10 of alle applicaties gebruikt van de Zoho One bundel.

De markt voor de enterprise cloud uitbreiden

Niet iedereen in een bedrijf zal alle Zoho One-applicaties gebruiken, maar dat is niet het punt. Je zou Zoho’s licentiemodel kunnen vergelijken met een kabelabonnement. We kijken mogelijk niet naar elk kanaal dat we hebben, maar er zijn een paar kanalen die we vaak bekijken en de prijs is laag genoeg om het abonnementsgeld te rechtvaardigen en je geen zorgen te maken over het gebruik van elk kanaal en de contractcycli.

Zo is het ook met Zoho One. Je boekhoudafdeling gebruikt mogelijk niet de CRM en de verkoopafdeling gebruikt mogelijk de boekhoudtoepassingen niet, maar zolang de prijs laag is en alles toegankelijk is, wordt het allemaal breed geaccepteerd en misschien op termijn net wél gebruikt.

Tot nu toe zijn de meeste Zoho-gebruikers KMO-bedrijven en hoewel het aanbod van het bedrijf mogelijk niet alle toeters en bellen kent die worden aangeboden door enterprise zwaargewichten zoals Oracle en Salesforce, is de functionaliteit zeer concurrerend.

Concurreren met de software giganten 

Voor productiviteitsprogramma’s op de werkplek concurreert Zoho met Google en Microsoft. De belangrijkste concurrenten van Zoho hebben uitgebreide ecosystemen van externe ontwikkelaars opgebouwd. Zoho van zijn kant biedt zijn Creator-software aan om aangepaste apps te bouwen en bouwt een netwerk van externe ontwikkelaars uit.

Onder de motorkap zijn de Zoho One-apps geïntegreerd via de nieuwe Zoho-directory. Zie het als een Active Directory voor de cloud. Zoho werkte vier jaar aan de nieuwe directory.  Hiermee kunnen gebruikers bijvoorbeeld het beheerdersdashboard gebruiken om groepen werknemers te definiëren die willen samenwerken. De directory definieert de codestructuur en zorgt ervoor dat alle apps zich aan die codestructuur houden. De directory maakt ook integratie met Microsoft Active Directory mogelijk. In feite kunnen gebruikers zich via Microsoft Active Directory aanmelden bij Zoho One. Zoho biedt trouwens ook G Suite-integratie.

Met de lancering van Zoho One wil Zoho zijn sterke positie op de KMO-markt verder uitbouwen, maar ook grotere bedrijven bereiken die mogelijks sommige van zijn Apps in bepaalde afdelingen hebben uitgeprobeerd om deze breder te kunnen inzetten.

Ben je toe aan een envoudige maar krachtige en biezonder gebruiksvriendelijke CRM (met een mobile killer-App)? Vertel ons over uw zakelijke uitdagingen en we laten u zien hoe Zoho uw activiteiten kan optimaliseren, sales- , marketing- en service op één platform te laten samenwerken zodat je de interne & externe klantentevredenheid kan boosten en meer business doen. Klinkt goed, niet? J

Serge De Munck

Meteen Zoho One gratis uitproberen? Klik hier om dat meteen te doen.
By | 2018-07-30T10:40:02+00:00 30 - 07 - 2018|Categories: content marketing, CRM|

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.