Vijf vaak voorkomende Content Marketing-fouten (en hoe ze op te lossen)

“Overanalyseer” je contentmarketingstrategie niet. Het is goed om te niet te blijven plannen en bijschaven maar ga gewoon aan de slag. Wel moet je goed hebben nagedacht over het starten met contentmarketing voor je bedrijf of merk en wat huiswerk maken.

Hier zijn vijf fouten die we het vaakst zien gebeuren bij bedrijven of organisaties die ermee starten.

  1. Geen plan

Voordat je een marketingactiviteit start (hoe strategisch of tactisch ook), moet je weten waarom je het doet. Hoe ziet succes eruit? Hoe vertaalt deze activiteit zich naar directe of latere sales en revenue?

  1. Schrijven voor het bedrijf in plaats van voor de klant

Te veel content programma’s zijn gericht op nieuwe functionaliteiten, het op de eigen borst slaan met betrekking tot het behalen van bedrijfsmijlpalen en het verweven van  productgerelateerde elementen in elk nieuw stuk gecreëerde content. Die inhoud heeft zijn plaats, maar je lezers (klanten en prospects) zullen eerder (alleen?) aangetrokken worden door content die voor hen relevant en waardevol is. Wat zijn de problemen van je klant? Waar hebben ze nu hulp voor nodig? Content die hierop inspeelt en antwoorden biedt is het soort content dat wordt gesmaakt en gedeeld.

  1. Niet aanmoedigen en deelnemen aan tweerichtingscommunicatie

Goeie content maken is niet genoeg. Om je publiek en je impact echt te vergroten, moet je tijd besteden om te reageren, commentariëren, vragen beantwoorden enzovoort. Als je slechts een eenrichtingskanaal bent, zelfs met goede inhoud, gaan je potentiële klanten soms ergens anders heen voor de interactie die zij zoeken.

  1. Niet promoten, samenvoegen en cureren van geweldige content van anderen

Het gaat niet alleen om jou. En eerlijk gezegd, je kunt een aanzienlijke ‘audience’ genereren (plus awareness boost en positieve brand impressies voor je bedrijf) door eenvoudig geweldige content van anderen samen te voegen en te delen. Door dit te doen creëer je awareness en mogelijks interesse van andere contentproviders en laat je aan je groeiende audience zien dat je goeie relevante content van heel wat verschillende bronnen voor hen filtert en deelt.

  1. Alleen geschreven content produceren

Geschreven inhoud kan de kern zijn van je inhoudsstrategie, maar vergeet video niet. Of podcasts. Of korte, ingesloten slideshare presentaties. Of welk ander formaat je publiek aanspreekt.

 

Serge De Munck

Bouwen aan je contentstrategie of gewoon even van gedachten wisselen? Bel Serge op 0495.559833 of vul even deze contactform in. We nemen snel contact op en luisteren geboeid.

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.