Hoe leads genereren met je website

Vandaag, of je ervan bewust bent of niet, start meer dan ooit tevoren je business online.

Klanten beginnen hun koopproces door online te zoeken naar informatie over het product en de service die ze zoeken. Als ze je website vinden, is dat waarschijnlijk het eerste contact met je bedrijf of organisatie.

Voor veel bedrijven die het belang van dit proces nog niet ten volle erkennen, is hun website weinig meer dan een statische “advertentie” voor hun bedrijf. Nochtans is het een feit dat je website, met een beetje werk, de grootste producent van hoogwaardige leads en nieuwe business voor je bedrijf kan worden.

Om je website te optimaliseren voor het genereren van leads zijn er aanpassingen nodig.

Laten we eens kijken naar enkele stappen die je kan nemen om van je website een leadgenererende machine te maken die je business kan boosten en hoogwaardige prospects genereren die bijna klaar zijn om klant te worden.

Het Lead Generation-proces

Als je wilt weten hoe je je website kan optimaliseren voor het genereren van leads, moet je eerst het proces begrijpen. Het genereren van leads start wanneer een onbekende bezoeker op je website klikt op een call-to-action (CTA) die zich ergens op je website bevindt.

De CTA stuurt ze dan naar een ‘landingspagina’, die een formulier bevat waarmee de contactgegevens van de bezoeker worden verzameld. Deze pagina biedt idealiter premium-content aan in ruil voor hun informatie of het kan gewoon een pagina zijn met het verzoek om meer informatie, maar dat is minder krachtig.

Wanneer ze het formulier invullen, worden ze meegenomen naar een bedankpagina. Deze informatie wordt meteen gecapteerd op je website en meteen aan jou doorgegeven via email of gecapteerd in je CRM. Dit is het standaard leadgeneratieproces.

Hoe krijg je meer websitebezoekers

Begrijpen wie je (potentiële) klanten zijn en waar ze vandaan komen, is de eerste stap naar het optimaliseren van je site. Je moet eens kijken hoe je website momenteel functioneert om te bepalen waar je kan optimaliseren.

Begin met een eenvoudige beoordeling van je huidige online inspanningen. Bijvoorbeeld:

  • E-mailmarketing: zorg voor meer verkeer naar je website via e-mailcampagnes die ontvangers naar je website leiden en terug laten keren.
  • Livechat: De website traffic kan afkomstig zijn van bezoekers van je “live klantenservice” -portal op je site.
  • Sociale media engagement: Bezoekers kunnen beginnen met het liken, reageren op of delen van je sociale media-berichten op sites zoals Facebook, Instagram of LinkedIn en vervolgens je website bezoeken voor meer informatie.
  • Blogberichten: Je blog kan een uitstekende manier zijn om verkeer naar je website te leiden.

Zodra je de bron van je webverkeer hebt geïdentificeerd, kan je stappen ondernemen om dat kanaal te optimaliseren.

Als je bijvoorbeeld ziet dat het grootste deel van de traffic afkomstig is van je blogposts, maak je nieuwe content om bezoekers betrokken te houden en stuur je hen, via het gebruik van CTA’s, naar landingspagina’s op je website die betrekking hebben op een gerelateerd onderwerp. Hier kan je hen meer informatie geven in ruil voor hun contactgegevens en dan neem je ze zo op de in funnel.

Optimaliseer je Lead Generation-proces

Het optimaliseren van het conversieproces kan je helpen om het aantal leads van hoge kwaliteit te verhogen. Je hebt bijvoorbeeld een artikel geschreven over de ‘beste meettoestellen voor industriële toepassingen in automotive’ waarin het trefwoord ‘meettoestellen’ wordt gebruikt.

Een gebruiker die zoekt naar ‘beste meettoestellen’ op Google, zal worden doorverwezen naar je blogpost hierover. In die post neem je een CTA op die linkt naar een landingspagina op je website.

Hier krijgt de onbekende website bezoeker bijvoorbeeld een gratis e-boek aangeboden over ‘beste meettoestellen voor de industrie’ in ruil voor hun contactgegevens. Zodra je hun contactgegevens hebt ontvangen, voeg je deze toe aan je CRM-software (Customer Relationship Management Management).

Een paar dagen later stuur je hen een e-mail met een link naar een ander relevant artikel of content op je website gevolgd door een follow-up telefoontje. Dit proces wordt ‘nurturing’ genoemd, je voedt als het ware je (potentiële) klant met voor hem relevante info.

Door hun pad te volgen doorheen het conversieproces (ze hebben je blog gelezen, hebben je website bezocht, je hebt hun contactgegevens gekregen en je gratis e-boek of content gedownload.), kan je je marketing afstemmen op hun reële noden.

Weet ook dat je elke stap van het proces kan optimaliseren om je ideale klanten te bereiken. Hoe?

  • Je maakt unieke bloginhoud rond specifieke trefwoorden
  • Wanneer je prospect zoekt naar die trefwoorden, wordt hij naar je site geleid
  • In het blogbericht voeg je een CTA toe om je website te bezoeken en een gratis e-boek of contentstuk te downloaden
  • Ze geven je hun contactgegevens en ontvangen een e-mail met een ander, voor hen relevant artikel of specifiek aanbod. Wanneer ze de e-mail openen, heb je de lead gekwalificeerd en kan je een eerste sales call doen.

De kracht van inbound marketing ligt in het vermogen om een (potentiële) klant geëngageerd te houden om zijn behoeften beter te kunnen kwalificeren. Het optimaliseren van je website voor leadgeneratie betekent dat je begrijpt wie je site bezoekt, met welke inhoud zij bezig zijn en vervolgens je marketingaanpak afstemt op hun unieke behoeften en pijnpunten.

Door elke stap van het proces te optimaliseren, kan je van je website een constante bron van nieuwe leads en sales maken.

Serge De Munck

Tip: Stop een turbo in je website en koppel die met een goeie, gebruiksvriendelijke CRM én een marketing automation tool. Met een goeie set up en de juiste workflows en automatisaties win je aan efficiëntie én bespaar je heel wat tijd.

Meer weten: Vraag Serge hoe klanten leads genereren en met welk resultaat. Klik hier om meer te weten

About the Author:

Managing Partner van Marketing & More. Brengt een karrevracht aan hands-on ervaring in marketing en klantenrelaties mee aan boord. Deze ervaring deed hij op bij zowel grote ondernemingen als startups. Doorheen zijn professionele carrière loopt echter één rode draad: de klant staat centraal. Serge weet als geen ander hoe je met smart (inbound) marketing & CRM snel meetbare resultaten boekt.